Strukturen för huvudmannens genomförande av kvalitetsarbetet tar sin utgångspunkt i de olika faser som finns i Skolverkets cykliska process. Syftet med det systematiska kvalitetsarbetet är i första hand att säkra en god, trygg, anpassad och utvecklande utbildning för varje barn. Kunskap om varje barns utveckling och lärande är därför nödvändig för att utvärdera, upprätthålla och utveckla förskolans kvalitet. Huvudmannen ska därmed identifiera, beskriva och fastställande processer i verksamheten som behövs för att säkra övergripande kvalitet.
Verksamheten följs bland annat upp utifrån:
- Observationer och kartläggningar i samband av upprättade av planer, rapporter, etc.
- Granskning av dokument (processtruktur, reflektionsprotokoll etc.)
- De processer som sker i olika forum (Läslyftet, förskollärarforum, processgrupper, etc.)
-Kvalitetsenkäter (vårdnadshavare, barn, personal)
- Verksamhetens egen beskrivning och analys av måluppfyllelse
-Personalsammansättning och organisation
-Avvikelser, incidenter, klagomål
-Årsplan
Planeringen utgår från enheternas årsplan och lokala arbetsplan. Vid verksamhetsträffar, gemensamma möten, forum och konferenser sker kontinuerlig kvalitetsuppföljning av olika utvecklingsområden. Varje förskola har en egen kvalitetsredovisning, från föregående läsår, där resultat, analys och förslag till utveckling redovisas. Underlagen för kvalitetsredovisningen utgörs av de kvalitetsprocesser som bedrivs lokalt under hela verksamhetsåret. Utifrån detta så har även varje förskola en upprättad lokal arbetsplan som fastslår innevarande läsårs prioriterade mål samt beskriver hur arbetet följs upp och utvärderas.
Varje enhet, och varje pedagog, är ålagda att hela tiden ge barnen förutsättningar att utveckla sina förmågor, färdigheter, kunskaper samt att växa som ansvarstagande, medkännande, aktiva och sociala delar av samhället med stor tilltro till sig själv och med en positiv framtidstro som riktmärke. För att säkerställa att vi arbetar på ett sätt som gör att vi når målen så arbetar vi med processtrukturer där vi vecka för vecka planerar, genomför och utvärderar våra upplevelser – tillsammans med barnen. Där ser vi vilka mål som fokuseras på och vilka mål som vi behöver arbeta mer kring.
Vid fyra tillfällen under året gör vi större utvärderingar av vårt arbete. Utgångspunkten i dessa är att säkerställa att vi fortsatt arbetar i enlighet med vad vi beslutat och vad våra ambitioner är, samt att undersöka om vårt arbete hittills givit effekt i barngrupp och hur det kan utvecklas. Vi dokumenterar även barnens enskilda utveckling för att säkerställa att barnen ges lika förutsättningar utifrån egen förmåga, samt för att säkerställa att samtliga barn ges möjlighet att utvecklas brett och rikt. Utöver det så skickar även kommunerna ut anonyma enkäter till varje familj där de/ni utifrån ett antal parametrar får bedöma ert barns och er egen trivsel, trygghet och nöjdhet, samt hur väl vi möter de krav som styrdokumenten ställer på oss. Som ett komplement skickar vi ut en egen nöjdhetsenkät till våra vårdnadshavare – även denna helt anonym.
Vi erbjuder introduktionssamtal, uppföljningssamtal, terminsvisa utvecklingssamtal, terminsvisa föräldramöten med föräldraforum samt olika drop-in-tillfällen där ni tar del av barnens vardag och görande – bland annat genom workshops och vernissager. Dessa möten sker under såväl formella som icke-formella former, vilket möjliggör rika ytor för den viktiga dialog och samspel som krävs mellan förskola och hem – det är tillsammans som vi hittar vägen fram för just ert barn.