Loading...

Utbildning och undervisning

Utbildning och undervisning

Vi arbetar projekterande med barnen i såväl stora projekt som spänner över år som mindre projekt som kan vara allt från ett par dagar till några veckor eller månader. De mindre projekten behandlar ofta exempelvis temadagar, särskilda händelser eller spontant uppkomna intresseområden hos barngruppen, medan de längre projekten behandlar stora områden och utgår från öppna frågeställningar och barnens nyfikenhetsfokus – exempelvis demokrati.
Allt vi gör på förskolan, oavsett område, har ett lärande och kunskapande fokus, och såväl inom projekten som i hela vår vardag på förskolan sker utbildning och undervisning.  

Utbildning
Utbildning är någonting som pågår ständigt och i alla moment. Alla stunder medför lärande, alla stunder har möjligheter till berikande kunskapande och allt som händer går att reflektera, diskutera och utforska.
Det är därför det är så viktigt för oss att verka som pedagogiska och medmänskliga förebilder för barnen, och att ständigt hålla dialogen vid liv genom genuin nyfikenhet och äkta intresse för barnens förståelse, tankar och uttryck.

Undervisning
Att vi dessutom arbetar med undervisning är viktigt att poängtera. Undervisning på förskolan skapas i levande möten med varandra och vår miljö. Undervisning kan ske såväl förplanerat som spontant, och bygger på målstyrda processer – det vill säga att det finns ett klart målområde, en progression och en uppföljning. Detta ställer höga krav på uppmärksamhet, lyhördhet och planering på oss pedagoger. För att säkerställa att barnens undervisning och utbildning bygger på deras intressen, erfarenheter och behov, och därmed blir meningsfull och lockande, så genomför vi största delen av planeringen tillsammans med dem.  

I utbildningen ingår undervisning. Undervisning innebär att stimulera och utmana barnen med läroplanens mål som utgångspunkt och riktning, och syftar till utveckling och lärande hos barnen. Undervisningen ska utgå från ett innehåll som är planerat eller uppstår spontant eftersom barns utveckling och lärande sker hela tiden. Undervisningen ska baseras på såväl att barnen lär tillsammans och av varandra som samspelet mellan vuxna och barn. Alla som ingår arbetslaget ska därför vara uppmärksamma på alla barns möjligheter till samspel mellan enskilda barn, i barngruppen och med de vuxna.
- Förskolans läroplan 2018