Välkommen till vår förskola – En dag fylld av lärande och gemenskap
På vår förskola arbetar vi med att skapa en trygg och inspirerande miljö där varje barn får möjlighet att utvecklas, utforska och lära genom lek och samspel. Vi värdesätter nära samverkan med vårdnadshavare och ser er som en viktig del i barnens utvecklingsresa. Vår verksamhet bygger på barnens intressen, och varje dag planeras för att möta deras behov och skapa stimulerande lärmiljöer. Här kan du läsa om hur en dag på förskolan kan se ut, och hur vi arbetar för att skapa en meningsfull och glädjefylld vardag för barnen.
En dag på förskolan
Varje dag på förskolan är unik och anpassas efter barnens intressen och behov, men här följer ett exempel på hur en dag ser på en av våra förskolor. Observera att öppnings- och stängningstider kan variera beroende på förskola och behov:
- 07.00– Förskolan öppnar och vi välkomnar barnen med öppna armar. De första timmarna erbjuder en lugn start på dagen med fri lek och samvaro.
- 07.30 – 08.00 – Frukost serveras för de barn som är på plats. Vi skapar en lugn och trivsam miljö där barnen kan njuta av en näringsrik måltid tillsammans.
- 08.00 – Dagen börjar med ett morgonmöte där vi samlas och pratar om dagens planerade aktiviteter. Därefter startar vi våra projekt och undervisning. Barnen får delta i olika aktiviteter både inne och ute, beroende på deras intressen och pågående projekt. Det kan handla om allt från naturvetenskapliga experiment till skapande och bygglek.
- 11.00 – 11.30– Lunchen serveras. Vi värnar om gemensamma måltider där vi äter tillsammans, pratar om vad vi har gjort under förmiddagen och förbereder oss för resten av dagen.
- 11.45 – Efter lunch har de yngsta barnen sovvila i en lugn miljö för att få den återhämtning de behöver. De äldre barnen får istället en stunds avkoppling med lugn läsvila, där vi läser böcker tillsammans eller reflekterar över dagens aktiviteter.
- Efter vilan – Projektarbetet och undervisningen fortsätter under eftermiddagen, med nya aktiviteter som kan genomföras både inomhus och utomhus. Barnen får möjlighet att utforska och fördjupa sig i olika teman och projekt.
- 14.00 – Mellanmålet serveras, där barnen fyller på med energi för att orka med eftermiddagens aktiviteter.
- 17.00 – Förskolan stänger för dagen efter en dag fylld med lek, lärande och gemenskap.
Samverkan i små grupper – Trygga relationer och gemensamt lärande
Vi arbetar i mindre grupper med barnen för att säkerställa att varje barn ges tid, yta och möjlighet att uttrycka sig och verkligen bli sedd, hörd och given lika förutsättningar till påverkan och inflytande.
Samtidigt så samarbetar vi mycket, både mellan grupper och mellan avdelningar – och faktiskt även mellan enhetens olika förskolor. Bland annat träffas vi för olika typer av utflykter och projekt, skolgrupperna samarbetar och kommunicerar, och ibland har vi olika typer av nätverk och reflektioner ihop såväl digitalt som fysiskt. Detta säkerställer att vi möter och skapar trygga relationer med samtliga vänner och samtliga pedagoger.
Utomhuspedagogik – Lärande i naturen
Vi är utomhus varje dag, ofta två gånger om dagen, och ser utevistelsen som en viktig del av vår pedagogik. Genom lek och aktiviteter i vår fantastiska närmiljö får barnen möjlighet att utforska naturen, utveckla sin motorik och använda sin kreativitet på nya sätt. Frisk luft och rörelse främjar inte bara barnens hälsa utan ger också unika möjligheter för deras lärande och välbefinnande. Naturen blir en plats där barnen kan uppleva, upptäcka och lära i samspel med varandra och miljön runt omkring dem.
Samverkan med vårdnadshavare – Tillsammans skapar vi en helhet
På vår förskola lägger vi stor vikt vid att ha en nära och öppen kommunikation med vårdnadshavare. Vi tror att ett starkt samarbete mellan hem och förskola är avgörande för barnens utveckling.
Vid lämning och hämtning tar vi oss tid att prata om barnets dag, dela med oss av viktiga händelser och fånga upp eventuella funderingar eller frågor. Dessa dagliga möten är en viktig del av vår samverkan.
Vi använder också den digitala plattformen Tyra, där vi kontinuerligt uppdaterar er om vad som händer på förskolan. Genom Tyra får ni tillgång till bilder, uppdateringar och veckobrev som ger er en inblick i barnens lärandeprocesser och aktiviteter. Här dokumenterar vi både individuella utveckling och gruppens gemensamma projekt, vilket gör det enkelt för er att följa och vara delaktiga i barnens utveckling.
Delaktighet och gemenskap – En förskola för hela familjen
Vi värdesätter starkt att ni som vårdnadshavare är delaktiga i vår verksamhet. Förutom den dagliga kontakten och uppdateringarna i Tyra bjuder vi in er till regelbundna föräldramöten, skapande dagar och workshops där ni får en ännu djupare inblick i vad barnen arbetar med. Vid dessa tillfällen får ni möjlighet att delta i barnens kreativa och utforskande aktiviteter, där vi tillsammans skapar och lär. Det kan handla om allt från att skapa med lera och andra material, till att utforska naturen eller bygga och konstruera. Vi anordnar gemensamma firanden som lucia, sommarfester, vernissage och gårdsfixardagar, där hela familjen kan delta. Dessa stunder av gemenskap och firande stärker banden mellan förskolan och hemmet, och vi ser det som en viktig del av att skapa en förskola där alla känner sig välkomna och delaktiga.
Tillsammans gör vi skillnad för varje barn!
Genom vårt nära samarbete med er som vårdnadshavare och vår engagerade pedagogiska utbildning skapar vi en miljö där varje barn får de bästa förutsättningarna för att växa, utvecklas och trivas. Tillsammans bygger vi en förskola som genomsyras av välkomnande, glädje, tillsammanshet och meningsskapande. .