Loading...

Så arbetar vi

Så arbetar vi

Reggio Emilia filosofi

Att vi inspireras av Reggio Emilia-pedagogikens filosofi medför ett väldigt medvetet arbete kring att ge makten tillbaka till barnen – på riktigt.
Att låta dem bli ledande, ta plats och utvecklas i meningsfulla och glädjefyllda sammanhang. Som ett led i detta pågår ett ständigt demokratiarbete, där vi säkerställer att varje barn ges möjlighet, förutsättning och utrymme att verka i demokratiska sammanhang. Detta innefattar bland annat förmåga att fungera i grupp, vilket också är anledningen till att mycket av vår tid åläggs relationsstärkande arbete.
Vi  möts i olika sammanhang för att såväl bygga relationer som stärka förmågan att verka och vara tillsammans med andra i gynnsamma normkreativa miljöer med fokus på varandras styrkor och förmågor. För att säkerställa att alla barn har möjlighet till påverkan och ges reellt utrymme så arbetar vi 100-språkligt, vilket innebär att vi tillvaratar barnens alla kommunikationskanaler och uttrycksformer. Vi arbetar kommunikativt, estetiskt, kreativt, kroppsligt och sinnligt med oss pedagoger som ständiga medutforskare. Det ständiga målet är att vår utbildning och undervisning präglas av meningsfullhet, av tillsammanshet, av glädje och av en genuin känsla av att känna sig välkommen och att höra till.

Miljön som den tredje pedagogen

En grundpelare i vårt arbete är vår syn på våra utbildningsmiljöer som den tredje pedagogen. Våra pedagogiska miljöer är välkomnade och erbjuder rika utrymmen för undersökande, utforskande och kunskapande. De fysiska aspekterna i våra lärmiljöer är utformade för att stödja barns fysiska, sociala, emotionella, språkliga och kognitiva behov. De främjar fantasifulla lekar och de erbjuder en rad utvecklande och stimulerade aktiviteter, dels för att möta individuella intressen, men även för att tillgodose olika behov och förutsättningar.
Våra pedagogiska miljöer präglas av fem T:n – Tillåtande, Tydliga, Trygga, Tilltalande och Tillgängliga. De utgår ständigt från pågående processer i barngruppen och möjliggör lek i form av experimenterande, kommunicerande och lärande. Allt finns på barnens nivå för att bjuda in till barnens egna och gemensamma kunskapande samt för att inspirera till nya upptäckter. Målet är att våra miljöer, såväl inomhus som utomhus, ska präglas av en mängd olika utforskande samt lek- och utvecklingsmöjligheter, att de ska vara miljöer som främjar det unika i varje barn och i varje relation.

Projekterande arbetsätt

På våra förskolor utgör det projekterande arbetssättet hjärtat i våra lärprocesser, där vi tillsammans med barnen skapar en resa fylld av nyfikenhet och utforskande. Vi låter barnens egna intressen och frågor sätta riktningen, vilket gör varje projekt unikt och levande. Genom att vara medutforskare i barnens värld bygger vi en flexibel och dynamisk miljö där kreativitet, samarbete och upptäckarglädje är ständigt närvarande. Våra projekt är inte fasta eller förutbestämda, utan organiska och utvecklas kontinuerligt i takt med barnens reflektioner och engagemang. Här ges varje barn möjlighet att fördjupa sina idéer, både individuellt och tillsammans med andra, i en miljö som utmanar och inspirerar. Miljön är en central del i det projekterande arbetssättet och fungerar som en källa till inspiration och ett verktyg för lärande. Vi skapar utrymmen där barnen känner sig sedda, hörda och delaktiga i varje steg av processen. Deras inflytande över sitt eget lärande blir en drivkraft, där deras tankar och handlingar får verklig betydelse för både processen och resultatet. Vi dokumenterar barnens arbete längs vägen, vilket ger oss en djupare förståelse för deras lärande och ständigt nya idéer om hur vi kan vidareutveckla projekten och möta deras behov på ännu större djup.

Pedagogisk dokumentation

Pedagogisk dokumentation är ett viktigt verktyg för att synliggöra och fördjupa barnens lärande. Genom att kontinuerligt dokumentera barnens processer – i form av bilder, anteckningar, film och teckningar – får både barn och pedagoger möjlighet att reflektera över vad som sker i lärandet. Dokumentationen gör det möjligt för barnen att se sin egen utveckling, återvända till sina tidigare tankar och upptäckter samt bygga vidare på dem.För pedagogerna fungerar dokumentationen som ett verktyg för analys och reflektion. Genom att studera och diskutera det dokumenterade materialet kan vi bättre förstå varje barns unika lärprocess och därigenom planera och anpassa vår verksamhet. Det ger oss också möjlighet att synliggöra barnens lärande för vårdnadshavarna, som får en djupare inblick i vad som sker på förskolan och hur deras barn utvecklas. Pedagogisk dokumentation är en levande process där barnens lärande står i centrum, och den fungerar som en drivkraft för att utveckla och förbättra vårt pedagogiska arbete. Den hjälper oss att skapa en gemensam förståelse för hur lärandet ser ut, både för barnen, pedagogerna och vårdnadshavarna.

Språkutvecklande arbetssätt

Alla barn har rätt till ett språk – ett verktyg för att kommunicera sina tankar och idéer – samt att utveckla sin unika förmåga att uttrycka sina känslor på olika sätt. Det språkutvecklande arbetssättet är därför hjärtat i hela vårt arbete och ett ständigt fokus.  Språkliga incitament i omgivningen, fantasifulla aktiviteter samt interaktion mellan samtliga aktörer spelar en viktig roll för varje barns kommunikations- och språkutveckling. Våra språkande miljöer utvecklas ständigt och de fylls med relevant innehåll som stödjer alla former av språklig stimulans på både svenska, modersmål och andra uttrycksformer.  Böcker är en ständig källa till nya begrepp och uttrycksformer, och vi nyttjar böckernas värld kontinuerligt och medvetet i utbildningen samt i vår undervisning. Vi leker med ord, utforskar poesi, sjunger sånger, rimmar och ramsar samt väver in modersmål som en naturlig del i barnens utbildning utifrån ett interkulturellt perspektiv. Vi arbetar språkstödjande med tecken som stöd, digitala verktyg, bilder och andra former av förtydligande och konkretiserande metoder.  Språkande är kärnan till samhället – barnen ska dagligen bada i språk.