Loading...

Vanliga frågor och svar

Söka förskola och introduktion

Hur söker jag plats till mitt barn?

Ansökningar till våra förskolor sker via respektive kommuns ansökningssystem. Det innebär att ni loggar in via antingen Stockholm Stad, Huddinge kommun eller Botkyrka kommuns hemsida beroende på vilken kommun ni själva är boende i, och därefter väljer den förskola ni är intresserade av. Önskar ni en interkommunal placering (alltså att ni inte är boende i den kommun som förskolan ni är intresserade av är belägen i) tar ni istället direkt kontakt med oss så hjälper vi er vidare i processen.

Går det att besöka och titta på förskola innan jag väljer?

Vi rekommenderar alltid vårdnadshavare att besöka förskolor innan man gör ett val. Under ett besök hos oss får ni möjlighet att utforska våra miljöer, få en förståelse för vårt pedagogiska arbetssätt och prata med oss direkt.

För att boka ett besök, vänligen kontakta den specifika förskola som intresserar dig. Alla nödvändiga kontaktuppgifter finns tillgängliga här vår webbplats för att underlätta processen. Vi ser fram emot att välkomna er, svara på era frågor och dela med oss av vår passion för barns lärande och utveckling.

Vad händer under introduktionen?  

När ett barn och dess föräldrar besöker oss för första gången, välkomnas de av en pedagog som har till uppgift att skapa en trygg och stabil grund under barnets första tid på förskolan.Vi justerar våra rutiner och utformar miljön så att barnet får gott om tid och utrymme att lära känna både pedagogerna och de andra barnen, och på så vis bygga starka relationer. Under de första veckorna säkerställer vi en tät uppföljning, för att säkerställa att barnet känner tillhörighet och trygghet i sin nya miljö. Denna känsla av trygghet och tillhörighet är avgörande för barnets förmåga att leka, utforska och lära sig. När introduktionsperioden är avslutad håller vi ett uppföljningssamtal där vi går igenom barnets trivsel, diskuterar förväntningar och lägger grunden för fortsatt gott samarbete.

Introduktionens längd anpassas utifrån barnets behov och upplevelse av trygghet, i samråd med vårdnadshavarna.

Hur fungerar kösystemet?


När du ansöker om en plats i förskolan tilldelas ditt barn ett ködatum, vilket avgör dess plats i kön. Platser fördelas först till barn med syskon i samma hushåll, vilket ger syskonförtur. Därefter går platsen till barn med längst kötid.

Hur går introduktion till?

Hos oss är introduktionen av stor vikt för att ditt barn ska få en god start i förskolan. Introduktionen är individuell utifrån ert barns behov och förutsättningar samt känsla av trygghet och trivsel. Vår grundplanering utgår från en två veckor lång introduktion med kortare stunder som successivt förlängs lite varje dag, men det kan både gå långsammare och gå fortare. Introduktionens första dag bjuder vi in till informationsmöte där vi går igenom förskolan, vårt arbete, ser över dokument samt samlar inledande information om ert barn. Därefter börjar introduktionen med övriga barn i barngruppen och pedagoger, och vi säkerställer då att ert barn i lugn och ro kan bekanta sig med oss och vi alla kan bekanta oss med hen.
Introduktionens längd anpassas utifrån barnets behov och upplevelse av trygghet, i samråd med vårdnadshavarna.

Vad förväntas av mig som vårdnadshavare?

Ni som vårdnadshavare utgör barnets viktigaste anknytningsperson. För att skapa de bästa förutsättningarna för ert barns  utveckling strävar vi på förskolan efter ett nära och förtroendefullt samarbete tillsammans med er. Genom ett gott samarbete kan vi säkerställa en trygg och välplanerad introduktion för ert barn. Barnets bästa är vårt främsta fokus, och vi prioriterar det i alla beslut som påverkar barnet. Det öppna och transparenta samarbetet mellan förskolan och er, som vårdnadshavare, är av central betydelse för att skapa en stödjande och positiv miljö där barnets behov och bästa alltid är i centrum.

En vanlig dag på förskolan

Hur ser en vanlig dag ut på förskolan?

En dag på förskolan ser olika ut beroende på vilken förskola det gäller. Här följer ett exempel från en av våra förskolor:

7.00 – Förskolan öppnar, barnen välkomnas.
07.30 – 08.00– Frukost serveras för de barn som är på plats.
08.00 – Dagen startar med morgonmöte följt av projektarbete och undervisning, där barnen deltar i olika aktiviteter både inne och ute.
11.00 – 11.30 – Lunchen serveras, och barnen samlas för en gemensam måltid.
11.45 – Efter lunchen har de yngsta barnen sovvila, medan de äldre barnen får njuta av en stunds läsvila.
Efter vilan – Projektarbete och undervisning fortsätter med både inomhus- och utomhusaktiviteter.
14.00 – Mellanmål för att fylla på med energi inför eftermiddagens aktiviteter.
17.00 – Förskolan stänger för dagen.

Vilka platser brukar ni besöka i närområdet?

Vi tar vara på de möjligheter som finns i vårt närområde för att ge barnen rika och varierande upplevelser. Förutom att vi dagligen vistas utomhus i parker och skogsområden, gör vi också längre utflykter till större naturområden för att låta barnen utforska och lära i nya miljöer. Vi besöker regelbundet biblioteket för sagostunder, deltar i teaterföreställningar och gör utflykter till platser som 4H-gårdar, Skansen och olika museer, såsom Naturhistoriska och Tekniska museet.Vi ser kultur som en viktig del av barnens lärande och utveckling. Genom att ta del av teater, museibesök och andra kulturella aktiviteter får barnen möjlighet att bredda sina perspektiv, utveckla sitt språk och fantasi samt stärka sin förståelse för världen omkring dem. Dessa upplevelser väcker nyfikenhet och skapar meningsfulla sammanhang för lärande som de kan ta med sig in i sitt fortsatta utforskande.

Hur ofta är ni utomhus?

Vi är utomhus varje dag, ofta två gånger om dagen. Utomhusmiljön är en viktig del av vår pedagogik eftersom den erbjuder unika möjligheter för barnens utveckling och lärande. Genom lek och aktiviteter ute i naturen får barnen träna sin motorik, utforska sin omvärld och använda sin kreativitet på nya sätt. Frisk luft och fysisk aktivitet bidrar dessutom till deras välbefinnande och stärker deras hälsa. Vi ser naturen som en naturlig plats där barnen kan lära genom att uppleva och upptäcka.

Vilken typ av mat serveras på förskolan?

Vi erbjuder en mångsidig och balanserad kost där vi tar hänsyn till både barnens hälsa och individuella behov. Menyn inkluderar vegetariska alternativ samt specialkost för barn med dokumenterade allergier.
För de barn som av personliga eller kulturella skäl har andra kostbehov, anpassar vi också måltiderna. All mat levereras av vår cateringfirma, som säkerställer att den är näringsrik och av hög kvalitet.

Våra förskolor är dessutom sockerreducerade, vilket innebär att vi undviker sötsaker som bullar, saft och kakor. Istället serverar vi hälsosamma alternativ som frukt, grönsaker och smoothies för att främja barnens välbefinnande och goda matvanor.

Kontakt och information

Hur får jag som vårdnadshavare information om
mitt barns dag på förskolan?  

Som vårdnadshavare håller du dig enkelt uppdaterad om ditt barns dag på förskolan genom dagliga samtal med pedagogerna vid lämning och hämtning. Utöver den personliga kontakten använder vi en app som heter Tyra. Genom Tyra får du notiser direkt i din telefon när något nytt händer på förskolan, vilket ger dig snabb och smidig tillgång till information.

I Tyra dokumenteras både ditt barns individuella utveckling och gruppens gemensamma aktiviteter. Du kan följa ditt barns lärandeprocess genom dagliga uppdateringar, blogginlägg, foton och veckobrev. Appen ger också tillgång till annan viktig information som hjälper dig att vara delaktig i ditt barns vardag på förskolan.

Får jag som vårdnadshavare regelbundna uppdateringar om
mitt barn?

Ja, som vårdnadshavare får du regelbundna uppdateringar via mobilappen Tyra. Frekvensen av uppdateringarna kan variera något mellan olika förskolor, men appen används för att ge dig löpande information om ditt barns aktiviteter och utveckling.
Vad är Tyra?
Tyra är en app och plattform som används i förskolans verksamheter för att hantera dokumentation och kommunikation på ett modernt och digitalt sätt.

Läs mer om TYRA appen här

Vad innebär ett utvecklingssamtal?

Våra utvecklingssamtal genomförs två gånger per läsår, och utgör gyllene tillfällen för oss att i lugn och ro sitta och prata om just ert barns trivsel, pågående processer, nyfikenhetsfrågor och förändrade kunnande.
Samtalet utgår från läroplanens målområden, och bygger på olika typer av dokumentation, intervjuer och samtalstillfällen med barnet samt de upplevelser som barnet delar med sig av i hemmet. Samtalet syftar till att skapa en helhetsbild, vilket innebär att ert perspektiv och det ni upplever är otroligt viktigt – tillsammans kan vi skapa bästa möjliga förutsättningar för just ert barn.

Praktisk information

Hur många pedagoger arbetar i barngruppen?

Antalet pedagoger per barngrupp beror på gruppens sammansättning, ålder på barnen och deras specifika behov. Vi anpassar bemanningen för att säkerställa att varje barn får det stöd och den omsorg som krävs för att de ska trivas och utvecklas på bästa sätt. Oavsett hur gruppen ser ut strävar vi alltid efter att ha mindre barngrupper, så att pedagogerna kan bygga starka relationer med barnen och ge dem den närvaro och uppmärksamhet de behöver.

Vad behöver barnen på förskolan?

För att ditt barn ska kunna delta i alla aktiviteter på förskolan rekommenderar vi att de har bekväma och lekvänliga kläder, både inomhus och utomhus.

Här är en lista på vad som kan behövas:

Innekläder:
2 t-shirtar  
2 varmare tröjor
2 par tights eller mjuka byxor  
3 par strumpor  
3 par trosor/kalsonger  


 Utomhuskläder (anpassas efter årstid):  
Fleecetröja
Underställ  
Regnkläder i galon eller vattentäta skalkläder
Vinteroverall
Vantar
Polokrage/halsduk
Mössa
Sportskor
Sandaler eller sommarskor
Gummistövlar
Vinterkängor

Övrigt som kan behövas:
Napp, snuttefilt eller gosedjur för tröst, trygghet och  vila (vid behov)  - Inneskor eller halkstrumpor  
Solhatt eller keps  
Solskyddsfaktor 50+ under sommarhalvåret  
Vattenflaska
Kom ihåg att märka alla kläder och tillhörigheter, då det är lätt att saker blandas ihop eller försvinner under dagens aktiviteter.

Måste vi som vårdnadshavare stå för blöjor på förskolan?

Nej, förskolan står för blöjorna. Vi ser till att ditt barn alltid har tillgång till rätt blöjor under dagen, så du behöver inte ta med några hemifrån.

Hur många barn är det i varje avdelning?

Vi har små avdelningar för att säkerställa att varje barn får den uppmärksamhet och det stöd som de behöver. Antalet barn per grupp varierar beroende på ålder och behov, men vi strävar alltid efter att hålla grupperna små för att skapa en trygg och stimulerande miljö där varje barn får möjlighet att utvecklas i sin egen takt.

Vad händer med barnens kläder blir smutsiga?

Om ditt barn smutsar ner sig under lek och aktiviteter byter pedagogerna till extrakläder och informerar dig vid hämtning. Som vårdnadshavare ansvarar du för att ta hem och tvätta de smutsiga kläderna. Vi ser smutsiga kläder som ett positivt tecken på att ditt barn har fått leka, utforska och lära genom praktiska upplevelser – något vi värdesätter högt i vår pedagogik.

Vad gäller om en vårdnadshavare är arbetslös eller
föräldraledig med ett annat barn?

Om du som vårdnadshavare är arbetslös eller föräldraledig med ett annat barn har ditt barn fortfarande rätt till en förskoleplats, men vistelsetiden kan variera beroende på vilken kommun ni är folkbokförda i. Eftersom riktlinjerna skiljer sig mellan kommunerna, rekommenderar vi att du besöker din hemkommuns hemsida för att få detaljerad information om vad som gäller för er.

Vårt arbetsätt på Glimtens förskolor

Hur organiserar ni undervisingen?

Vi organiserar undervisningen i förskolan utifrån barnens intressen, behov och förmågor, i enlighet med Läroplanen för förskolan (Lpfö 18). Vår undervisning bygger på en balans mellan planerade aktiviteter och barns fria lek, där både spontana och strukturerade lärsituationer uppstår. Vi använder oss av pedagogisk dokumentation för att följa och förstå barnens lärprocesser, vilket hjälper oss att kontinuerligt reflektera och anpassa verksamheten för att ge varje barn möjlighet att utvecklas och lära i sin egen takt.

Undervisningen sker ofta genom ett projekterande arbetssätt, där vi tillsammans med barnen fördjupar oss i långsiktiga projekt. Dessa projekt växer fram utifrån barnens frågor och nyfikenhet, och genom att utforska ett tema över tid får barnen möjlighet att utveckla sitt tänkande, sin kreativitet och sitt samarbete. Lärmiljöerna anpassas för att stödja det projekterande arbetet och främja barnens utforskande och delaktighet.

Vilka värden ligger till grund för er pedagogik?

Vår pedagogik grundar sig på fyra värdeord: Välkomnande, Tillsammanshet, Glädje och Meningsskapande.

Vi skapar en inbjudande och respektfull miljö där alla känner sig välkomna. Genom samarbete och delaktighet stärker vi gemenskap och demokratiska värden. Glädje är drivkraften i vårt lärande, och vi ser meningsskapande som en gemensam process där barnen aktivt skapar sin egen kunskap och förståelse för världen. Dessa värden genomsyrar allt vi gör och vägleder vår pedagogiska praktik. Läs mer här

Vad innebär det att ni är Reggio Emilia inspirerade förskolor?

Att vi är Reggio Emilia-inspirerade förskolor innebär att vi ser barnen som kompetenta, nyfikna och med en stark drivkraft att utforska sin omvärld. Vår pedagogik bygger på lyssnande, samarbete och barnens delaktighet i sitt eget lärande. Vi skapar stimulerande lärmiljöer där barnen får uttrycka sig genom många olika språk, som exempelvis genom estetik, lek, dans och musik. Pedagogiska dokumentation av barnens lärprocesser är en central del, vilket hjälper oss att förstå och utveckla undervisningen tillsammans med barnen. Vi värdesätter också ett nära samarbete med både vårdnadshavare och omvärlden.

Vad är ett projekterat arbetsätt?

Ett projekterat arbetssätt i förskolan innebär att vi arbetar utifrån långsiktiga projekt där barnens intressen, nyfikenhet och frågor får vägleda oss. Detta arbetssätt är processinriktat, vilket innebär att fokus ligger på själva läranderesan – hur barnen tillsammans med pedagogerna utforskar, reflekterar och växer. Pedagogerna är medutforskande och skapar tillsammans med barnen fördjupande aktiviteter och miljöer som ständigt utvecklas i takt med barnens behov och tankar.Genom att dokumentera och observera barnens lärande i realtid kan vi anpassa projekten så att de förblir levande och meningsfulla. Detta arbetssätt främjar barns delaktighet, kreativitet och deras rätt att påverka sitt eget lärande. Projekten blir en dynamisk och flexibel process där barnens tankar och idéer, i samspel med pedagogernas lyhördhet, formar en rik och utvecklande miljö.

Hur arbetar ni med förskolans läroplan?

Vi arbetar gränsöverskridande med målen i förskolans läroplan, där de olika områdena vävs samman i lek och utforskande aktiviteter. Läroplanen (Lpfö 18) är grunden för vårt arbete och hjälper oss att skapa en stimulerande och utvecklande miljö för barnen. Genom lek och vardagliga situationer får barnen möjlighet att utveckla sitt språk, utforska matematiska begrepp, undersöka naturvetenskapliga fenomen, upptäcka hållbara och tekniska lösningar samt uttrycka sig genom estetiska lärprocesser som skapande, musik och drama. Vi arbetar processinriktat och integrerar olika ämnesområden för att skapa ett sammanhållet och meningsfullt lärande.

Vi följer barnens utveckling genom pedagogisk dokumentation, vilket ger oss möjlighet att reflektera över och anpassa utbildningen utifrån deras intressen och behov. På så sätt säkerställer vi att vi arbetar målinriktat och i enlighet med läroplanens riktlinjer, samtidigt som vi skapar en inspirerande, lustfylld och lärorik miljö för varje barn.

Hur arbetar ni för att motverka diskriminering och
främja jämställdhet?

Varje förskola har en handlingsplan för att motverka diskriminering och kränkande behandling. Planen beskriver hur vi skapar en trygg och inkluderande miljö genom förebyggande arbete och tydliga rutiner för att hantera eventuella kränkningar. Vi arbetar aktivt med att främja allas lika rättigheter och möjligheter, och genom regelbunden utvärdering säkerställer vi att våra insatser är effektiva. Barnens delaktighet och samarbetet med vårdnadshavare är centrala delar i detta arbete.

Vilka styrdokument ligger till grund för ert arbete i förskolan?

Vi utgår från Skollagen, Läroplanen för förskolan (Lpfö 18), Barnkonventionen och Diskrimineringslagen som centrala styrdokument i vårt arbete. Dessa ger oss tydliga riktlinjer för att främja barns utveckling, lärande och skapa en trygg, likvärdig miljö där barnens rättigheter står i fokus. Utöver dessa arbetar vi även utifrån en vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet, vilket innebär att vi använder aktuell forskning och erfarenheter från vår verksamhet för att kontinuerligt förbättra vårt arbete. Genom pedagogisk dokumentation och systematiskt kvalitetsarbete säkerställer vi en ständigt pågående utvärdering och utveckling av våra metoder och lärmiljöer.

Sjukdom och avvikande öppettider

Vad gäller när mitt barn är sjuk?

Vid sjukdom och riktlinjer för förskolan
Barnets hälsa: Yngre barn har ett underutvecklat immunförsvar och är därför mer mottagliga för virus och bakterier. Om barnet är sjukt eller har nedsatt allmäntillstånd (t.ex. trötthet, minskad aptit) ska det stanna hemma och vila för att återhämta sig.

Medicinering: Förskolan ger inte mediciner, förutom till barn med kroniska sjukdomar. I dessa fall krävs fullmakt från vårdnadshavare, samråd med läkare samt skriftliga och tydliga instruktioner om medicinering.När barnet ska vara hemma:

Feber: Barnet ska vara hemma minst två feberfria dygn innan det kan återgå till förskolan.

Trötthet: Om barnet är feberfritt men för trött eller hängigt för att delta i de vanliga aktiviteterna.

Smittsamma sjukdomar: Vid sjukdomar som halsfluss eller impetigo ska barnet ha fått minst två dygns antibiotikabehandling innan återkomst.

Magsjuka: Vid kräkningar och/eller diarré ska barnet vara hemma i minst 48 timmar efter sista symtomet och ha återgått till normal aptit.
Mer information finns på Folkhälsomyndigheten och 1177.se.

Kommunikation:Vid sjukdom eller ledighet ska förskolan meddelas via TYRA-appen före kl. 09.00.Meddela också barnets återkomst dagen innan det planeras komma tillbaka till förskolan, via samma app.

När hålls förskolan stängt?

Studiedagar/utvecklingsdagar
Fyra gånger per år stänger förskolan för att personalen ska kunna ägna sig åt verksamhetsplanering, utvärdering och fortbildning. Under dessa dagar arbetar vi även med vårt systematiska kvalitetsarbete (SKA), där vi analyserar och utvecklar verksamheten utifrån läroplanens mål och andra styrdokument. Detta arbete är centralt för att säkerställa en hög kvalitet i vår pedagogik och skapa de bästa möjliga förutsättningarna för barnens lärande och utveckling.

Vi fokuserar också på kompetensutveckling, vilket innebär att personalen kontinuerligt vidareutbildar sig för att stärka sina pedagogiska färdigheter och kunskaper. Denna kombination av planering, kvalitetsarbete och kompetensutveckling är avgörande för att förskolan ska fortsätta utvecklas och möta barnens behov på ett professionellt och engagerat sätt. Om du har behov av omsorg dessa dagar, erbjuds ditt barn en plats på en jourförskola.

APT
En gång i månaden har vi APT (arbetsplatsträffar). Förskolan stänger då tidigare  för att personalen ska ha möjlighet att samlas för gemensam reflektion och utvecklingsarbete. Dessa möten är viktiga för att säkerställa kvaliteten i vår verksamhet och för att pedagogerna ska kunna arbeta systematiskt med förbättringar.

Datum och tider för APT och planeringsdagar skickas ut i börja på terminen och finns att hitta i kalendariet i appen.  

Vid ledighet
Under sommaren, samt under jultiden, slås företagets fyra förskolor samman och verksamhet erbjuds då på en av våra förskolor för de familjer vars barn behöver omsorg.

Röda dagar och helgdagar har förskolan stängt.

Hur hanterar ni allergier på förskolan?

Anmälan: Det är viktigt att informera förskolan om eventuella allergier eller intoleranser så att både måltider och miljöer kan anpassas. Vid matallergi krävs ett läkarintyg som vidarebefordras till cateringfirman för att säkerställa rätt kost.

Handlingsplan: Vid kännedom om allergi hålls ett möte mellan förskolan och vårdnadshavarna för att upprätta en handlingsplan. Denna plan innefattar symtom att vara uppmärksam på samt åtgärder att vidta vid en allergisk reaktion.

Förbud: På grund av risken för allvarliga allergiska reaktioner gäller ett allmänt förbud mot nötter, starka dofter, pälsdjur och rökning inom förskolans område.

Synpunkter och klagomålshantering

Hur kan jag som vårdnadshavare framföra synpunkter
eller klagomål till förskolan?

På Glimtens Förskolor är en positiv och öppen kommunikation med er vårdnadshavare av högsta betydelse. Vi strävar ständigt efter att förbättra våra verksamheter, men också för att komma tillrätta med situationer där något har gått fel.
Vi tycker därför att det är viktigt att du vet var du ska vända dig med dina synpunkter.
Vi välkomnar dig att dela dina tankar, åsikter och eventuella klagomål för att tillsammans skapa en ännu mer trygg och trivsam miljö på Glimtens Förskolor.

Dina synpunkter är värdefulla för vår kvalitetsutveckling.
Lämna synpunkter

Hur hanteras klagomål?

På Glimtens förskolor är det huvudmannen som ansvarar för att ta emot och utreda klagomål rörande den pedagogiska verksamheten, samt för att vidta nödvändiga åtgärder vid konstaterade brister.
Huvudmannen ska skyndsamt, senast inom fem arbetsdagar, utreda det angivna klagomålet.

Exempel på ärendets gång vid klagomål
-
Enklare klagomål tas i första hand upp med berörda pedagoger eller verksamhetsansvarig.
- Om klagomålet inte kan lösas på denna nivå går ärendet vidare till rektor/huvudmannen.
- Vid komplicerade ärenden startas en utredning inom fem arbetsdagar.
- Vid komplicerade ärenden deltar huvudmannen, personal och vårdnadshavare i möte för att reda ut och finna lösningar. Ärendet dokumenteras och följs upp. Återkoppling sker löpande till berörda parter tills ärendet anses löst av samtliga.
- Om vårdnadshavare känner att de inte får gehör för sina synpunkter hos huvudmannen, ska de hänvisas till utbildningsförvaltningen på e-postadressen: anmalan@edu.stockholm.se.

Samarbete och delaktighet mellan förskola och vårdnadshavare

Hur arbetar ni för att skapa en nära relation och samarbete
med oss vårdnadshavare?

På Glimtens förskolor lägger vi stor vikt vid att bygga upp starka relationer och ett nära samarbete med våra familjer. Vi strävar efter att skapa en öppen och välkomnande atmosfär, där kommunikationen flyter naturligt och kontinuerligt, särskilt vid de viktiga möten som sker vid hämtning och lämning. Det är under dessa stunder vi möts i en dialog om barnets vardag, både på förskolan och hemma, för att skapa en helhetsbild som gynnar barnets utveckling.

Vi värdesätter att ni är delaktiga i utformningen av utbildningen och bjuder in er att regelbundet ta del av dokumentationen och de processer som pågår på förskolan. Genom att följa barnens utveckling och kreativa projekt ges ni möjlighet att uppleva stunder av lärande tillsammans med era barn. Ert deltagande och era perspektiv kan bidra till att berika våra projekt och skapa ännu större djup i utbildningen.

Vad kan jag förvänta mig av föräldramöten på förskolan?

Föräldramöten bjuder vi in till en gång per termin, och de syftar till att svara på alla övergripande frågor ni som vårdnadshavare kan tänkas ha kring vår utbildning. Här presenterar vi de projekt och processer som era barn arbetar i och vi visar hur dessa processer kopplas till de många målområden som finns i våra olika styrdokument – allt vi gör har ett syfte. För att göra föräldramötena så interaktiva som möjligt kan vi ibland erbjuda workshop där ni erbjuds att prova olika aktiviteter som barnen arbetar med, alternativt lämna kvar något åt barnen som kan driva deras processer framåt. Många gånger lägger vi även till allmän viktig information, bland annat utifrån ändringar i styrdokument, samhällsövergripande frågor som kan påverka vår verksamhet eller viktiga påminnelser. Självklart öppnar vi alltid upp för frågor, och vi uppmuntrar er att ta tillfället i akt att lyfta alla era övergripande frågor.  

Hur involverar ni oss vårdnadshavare i barnens lärande och
förskolans utbildning?

Vi anordnar föräldramöten, skapande dagar och workshops där ni får en ännu djupare inblick i barnens pågående processer. Dessa tillfällen ger er möjlighet att aktivt delta i barnens kreativa och utforskande aktiviteter, där vi tillsammans kan fördjupa oss i det lärande som sker varje dag.
Det kan handla om allt från att skapa med lera till att utforska naturen eller delta i olika bygg- och konstruktionsprojekt.

Genom att vara en del av dessa aktiviteter bidrar ni inte bara till barnens lärande, utan ni stärker också relationen mellan hem och förskola.
Dessa möten och aktiviteter är centrala för oss. Vi är övertygade om att när vi skapar utbildningen tillsammans, där hemmet och förskolan samverkar, blir förskoletiden både rikare och mer meningsfull för alla inblandade. Tillsammans formar vi en trygg och inspirerande miljö för barnens lärande och utveckling.

Hur skapar ni gemensamma stunder för vårdnadshavare och
barn på förskolan?

Vi ser på traditioner som en viktig del av vår gemenskap och värnar om varje tillfälle som vi kan välkomna er till förskolan för att dela meningsfulla stunder tillsammans med era barn. Exempel på sådana traditioner inkluderar luciafirande, sommarfester, skapande dagar med vårdnadshavare, gårdsfixardagar och vernissager. Det är i dessa stunder av gemenskap och delade ögonblick som vi bygger starka band, främjar ömsesidig förståelse och stöder barnens viktiga resa genom förskolan.