Vårt arbetssätt är starkt influerat och inspirerat av Reggio Emilias pedagogiska filosofi. Det innebär att vi kritiskt och ingående har granskat, omförhandlat och utvecklat de sammanhang som barnen möter i vår utbildning, för att säkerställa varje barns yta, makt och möjlighet att påverka sin egen vardag.
Vår pedagogik kan beskrivas som transdisciplinär och rhizomatisk, vilket medför en vardag präglad av organiska möten och sammankopplingar mellan olika discipliner som sedan växer och bildar ett ständigt växande rotsystem av kunskap, glädje och upptäckarlust. Eftersom våra förskolor är barnens arenor så har vi en starkt framarbetad reflektionskultur, och barnen är ledande i samtliga moment – de planerar, genomför, ställer iordning, dokumenterar, reflekterar och utvärderar samt vidareutvecklar våra gemensamma upplevelser och vår vardag tillsammans med oss pedagoger.
Här ser vi det som otroligt viktigt att fånga upp varje barns unika uttryck för att säkerställa lika möjlighet till påverkan. Det medför att vi pedagoger lyssnar med hela kroppen (inte bara öronen) för att fånga upp barnens samtliga signaler och sedan gemensamt tolka dessa.