Loading...

Vår pedagogik

Vårt arbetsätt

Vårt arbetssätt är starkt influerat och inspirerat av Reggio Emilias pedagogiska filosofi. Det innebär att vi kritiskt och ingående har granskat, omförhandlat och utvecklat de sammanhang som barnen möter i vår utbildning, för att säkerställa varje barns yta, makt och möjlighet att påverka sin egen vardag.

Vår pedagogik kan beskrivas som transdisciplinär och rhizomatisk, vilket medför en vardag präglad av organiska möten och sammankopplingar mellan olika discipliner som sedan växer och bildar ett ständigt växande rotsystem av kunskap, glädje och upptäckarlust. Eftersom våra förskolor är barnens arenor så har vi en starkt framarbetad reflektionskultur, och barnen är ledande i samtliga moment – de planerar, genomför, ställer iordning, dokumenterar, reflekterar och utvärderar samt vidareutvecklar våra gemensamma upplevelser och vår vardag tillsammans med oss pedagoger.

Här ser vi det som otroligt viktigt att fånga upp varje barns unika uttryck för att säkerställa lika möjlighet till påverkan. Det medför att vi pedagoger lyssnar med hela kroppen (inte bara öronen) för att fånga upp barnens samtliga signaler och sedan gemensamt tolka dessa.  


 

TVÄRTOM, DET ÄR HUNDRA SOM FINNS!  
Ett barn är gjort av hundra . Barnet har hundra språk, hundra händer, hundra tankar hundra sätt, att tänka att leka och att tala på. Hundra alltid, hundra sätt att lyssna, att förundra, att tycka om. Hundra lustar att sjunga och förstå hundra världar, att uppfinna hundra världar att drömma fram.  Ett barn har hundra språk (och därtill hundra hundra hundra) men berövas nittionio. Skolan och kulturen skiljer huvudet från kroppen.  Man ber barn; att tänka utan händer, att handla utan huvud, att lyssna men inte tala, att begripa utan glädjen i att hänföras och överraskas annat än till påsk och jul.  Man ber dem: att bara upptäcka den värld som redan finns och av alla hundra berövar man dem nittionio  Man säger dem: att leken och arbetet det verkliga och det inbillade vetenskapen och fantasin himlen och jorden förnuftet och drömmarna är företeelser som inte hänger ihop.  Man säger dem: att det inte finns hundra.
Men barnet säger: Tvärtom, det är hundra som finns.
Loris Malaguzzi