Vår vision ligger till grund för vår pedagogiska praktik och utgör en kompass i allt vi gör, den ger oss riktning, mening och en väg att gå. Vi levandegör vår vision genom att låta våra fyra värdeord - Välkomnande, Glädje, Tillsammanshet, & Meningsskapande - genomsyra varje stund, varje möte och varje sammanhang med, för och tillsammans med barnen, varandra, vårdnadshavare och miljön.
Välkomnande
Välkomnande är inte bara ett ord, det är själva grundstenen för vår gemenskap och vår syn på lärande. För oss handlar det inte bara om att hälsa på någon - det handlar om att bjuda in varandra till att vara en del av något större. Vår välkomnande atmosfär skapar yta för levande dialoger och utgör en scen på vilken alla är inbjudna att utforska i en färgsprakande kavalkad av uttryck och inspirerande material. Våra miljöer är utformade för att signalera välkomnande, och vi strävar efter att varje individ som korsar tröskeln till förskolan möts av och den värmande och mottagande kraft som omfamnar vänlighet, öppenhet och respekt. Vår syn på välkomnande omfattar en rikedom av sammanhang som ger näring åt meningsfulla möten och värdefulla relationer. Det är i mötet med varandra, miljön och materialet som vi blir till, förändras och berikas. Så, när vi talar om välkomnande, talar vi om en grundläggande princip som genomsyrar varje interaktion, varje lärande ögonblick och varje andetag på vår förskola.
- Välkomnande är inte bara en gest; det är vår identitet
och själen i varje upplevelse vi skapar.
Tillsammanshet
Tillsammanshet innebär för oss demokratiska sammanhang där lyhördhet, delaktighet, jämställdhet, solidaritet och ömsesidighet genomsyrar allt vi gör. Det är vår övertygelse att människor blir till i olika kontexter och att vår tillväxt berikas genom tillsammanshet och trygghet där alla känner sig delaktiga och bekväma att dela sina tankar och idéer. Din berättelse kan påverka både mig och den jag kan komma att bli, och tillsammans kan våra berättelser skapa nya gemensamma insikter och erfarenheter. Genom lyssnade, samarbete och omfamnandet av varandras olikheter i perspektiv och åsikter skapar vi inte bara en respektfull miljö, utan också en miljö där alla åsikter uppmuntras och alla unika bidrag lyfts fram. Tillsammanshet och empati går hand i hand, och möjliggör en djupare upplevelse som sträcker sig bortom individuella gränser och skapar en harmonisk samklang med omvärlden. Det handlar om att känna och förstå varandras känslor, omfamna olikheter, se världen från olika synvinklar och dela glädjen som en gemensam erfarenhet.
-Tillsammanshet är en kärnprincip och en grundläggande värdering som vägleder oss mot en gemensam och hållbar demokratisk nutid och framtid.
Glädje
Våra förskolor kännetecknas av glädjefyllda möten, där glädjen är själva kärnan i vår pedagogik. Glädje fungerar som en katalysator för lustfylld utveckling och meningsfullt lärande, och genomsyrar hela vår utbildning och vår undervisning. Det är ett värdeord som ger riktning åt hur vi organiserar och skapar en pedagogisk atmosfär där barnen uppmuntras att utforska, undersöka och samverka i lustfyllda kontexter. Vi strävar efter att skapa en miljö där varje barn upplever glädje och förundran i alla moment, samt ges möjlighet att omfamna en positiv framtidstro genom deltagande i meningsfulla sammanhang präglade av nyfikenhet, glädje, och engagemang. Här, i vår gemensamma arena, ges varje barn utrymme att blomstra och vara sitt bästa jag – en del av en kollektiv växtkraft som väver samman subjektiva stråk till en unik helhet. I denna atmosfär får glädjen en central plats, och det blir bränslet som driver varje barns unika resa.
-Hos oss möts vi i glädje, med glädje och genom glädje.
Meningsskapande
Meningsskapande är för oss är en grundidé som genomsyrar vårt dagliga arbete och vår syn på lärande samt vår förståelse för förskolans roll som en plats där barnen aktivt skapar sin egen kunskap. Vi ser meningsskapande som en gemensam resa där barn och vuxna tillsammans utforskar och bygger mening kring tankar, handlingar och upplevelser i samspel med omvärlden och olika livsvärldserfarenheter. Genom att låta barn mötas på olika sätt skapar vi meningsfulla sammanhang för dem att uttrycka sina tankar och förstå olika synsätt samt utvecklas i sökandet efter vidgat lärande. Vi tror på vikten av att integrera olika perspektiv, erfarenheter och språkande uttryck för att berika lärandet och främja en holistisk utveckling. Denna process är kontinuerlig och sker genom ett ömsesidigt samspel mellan barnets tidigare erfarenheter och den sociala samt kulturella utbildningsmiljön där barnet aktivt deltar och handlar. Det är i detta sammanhang av interaktion och erfarenheter som barnen ständigt formar och fördjupar sin förståelse av världen och skapar mening.
-Meningsskapande blir därmed för oss en övergripande idé som strävar efter att skapa en meningsfull och stimulerande lärandekontext där barnen utforskar och skapar förståelse för världen på sitt eget unika sätt. skapar förståelse för världen på sitt unika sätt.
Tillsammanshet
Tillsammanshet innebär för oss demokratiska sammanhang där lyhördhet, delaktighet, solidaritet och ömsesidighet genomsyrar allt vi gör. Det är vår övertygelse att människor blir till i olika kontexter och att vår tillväxt berikas genom tillsammanshet och trygghet där alla känner sig delaktiga och bekväma att dela sina tankar och idéer. Din berättelse kan påverka både mig och den jag kan komma att bli, och tillsammans kan våra berättelser skapa nya gemensamma insikter och erfarenheter. Genom samarbete och omfamnandet av varandras olikheter i perspektiv och åsikter skapar vi inte bara en respektfull miljö, utan också en miljö där alla åsikter uppmuntras och alla unika bidrag lyfts fram. Tillsammanshet och empati går hand i hand, och möjliggör en djupare upplevelse som sträcker sig bortom individuella gränser och skapar en harmonisk samklang med omvärlden. Det handlar om att känna och förstå varandras känslor, omfamna olikheter, se världen från olika synvinklar och dela glädjen som en gemensam erfarenhet.
-Tillsammanshet är en kärnprincip och en grundläggande värdering som vägleder oss mot en gemensam och hållbar demokratisk nutid och framtid.
Glädje
Våra förskolor kännetecknas av glädjefyllda möten, där glädjen är själva kärnan i vår pedagogik. Glädje fungerar som en katalysator för lustfylld utveckling och meningsfullt lärande, och genomsyrar hela vår utbildning och vår undervisning. Det är ett värdeord som ger riktning åt hur vi organiserar och skapar en pedagogisk atmosfär där barnen uppmuntras att utforska, undersöka och samverka i lustfyllda kontexter.
Vi strävar efter att skapa en miljö där varje barn upplever glädje och förundran i alla moment, samt ges möjlighet att omfamna en positiv framtidstro genom deltagande i meningsfulla sammanhang präglade av nyfikenhet, glädje, och engagemang.
Här, i vår gemensamma arena, ges varje barn utrymme att blomstra och vara sitt bästa jag – en del av en kollektiv växtkraft som väver samman subjektiva stråk till en unik helhet. I denna atmosfär får glädjen en central plats, och det blir bränslet som driver varje barns unika resa.
-Hos oss möts vi i glädje, med glädje och genom glädje.
Välkomnande
Välkomnande är inte bara ett ord, det är själva grundstenen för vår gemenskap och vår syn på lärande. För oss handlar det inte bara om att hälsa på någon - det handlar om att bjuda in varandra till att vara en del av något större. Vår välkomnande atmosfär skapar yta för levande dialoger och utgör en scen på vilken alla är inbjudna att utforska i en färgsprakande kavalkad av uttryck och inspirerande material. Våra miljöer är utformade för att signalera välkomnande, och vi strävar efter att varje individ som korsar tröskeln till förskolan möts av och den värmande och mottagande kraft som omfamnar vänlighet, öppenhet och respekt. Vår syn på välkomnande omfattar en rikedom av sammanhang som ger näring åt meningsfulla möten och värdefulla relationer. Det är i mötet med varandra, miljön och materialet som vi blir till, förändras och berikas. Så, när vi talar om välkomnande, talar vi om en grundläggande princip som genomsyrar varje interaktion, varje lärande ögonblick och varje andetag på vår förskola.
- Välkomnande är inte bara en gest; det är vår identitet och själen i varje upplevelse vi skapar.
Meningsskapande
Meningsskapande är för oss är en grundidé som genomsyrar vårt dagliga arbete och vår syn på lärande samt vår förståelse för förskolansroll som en plats där barnen aktivt skapar sin egen kunskap. Vi ser meningsskapande som en gemensamresa där barn och vuxna tillsammans utforskar och bygger mening kring tankar, handlingar och upplevelser i samspel med omvärlden och olika livsvärldserfarenheter. Genom att låta barn mötas på olika sättskapar vi meningsfulla sammanhang för dem att uttrycka sina tankar och förståolika synsätt samt utvecklas isökandet efter vidgat lärande. Vi tror på vikten av att integrera olika perspektiv, erfarenheter och språkande uttryck för att berika lärandet och främja en holistisk utveckling. Denna process är kontinuerlig och sker genom ett ömsesidigt samspel mellan barnets tidigare erfarenheter och den sociala samt kulturella utbildningsmiljön där barnet aktivt deltar och handlar. Det är i detta sammanhang av interaktion och erfarenheter som barnen ständigt formar och fördjupar sin förståelse av världen och skapar mening.
-Meningsskapande blir därmed för oss en övergripande idé som strävar efter att skapa en meningsfull och stimulerande lärandekontext därbarnen utforskar och skapar förståelse för världen på sitt egetunika sätt. skapar förståelse för världen på sitt unika sätt.